Vetenskap | Måndag 20 januari 2020 | 9
 

SpaceX ett steg närmare bemannade rymdresor

Sedan Rymdfärjans sista flygning för snart 9 år sedan så har USA förlitat sig på Ryssland för att få sina astronauter till den Internationella Rymdstationen, ISS. Ett kostsamt och begränsande alternativ som snart kommer att förpassas till dåtiden när privata aktörer som Elon Musk och hans SpaceX nu erbjuder bemannade rymdresor åt NASA.


Efter Columbiakatastrofen för 17 år sedan där 7 astronauter förolyckades under återinträdet i Jordens atmosfär så var Rymdfärjan som koncept dödsdömt. Efter en lång tid på marken följt utav långa väntetider mellan uppskjutningarna så skrotades Rymdfärjeprogrammet 2011 och USA har sedan dess behövt hyra dyra platser på de ryska Soyuz-raketerna för att få sina astronauter till ISS.

Efter Rymdfärjans 135:e och sista flygning så började NASA att utveckla Space Launch System, SLS, som är en bärraket tänkt att användas vid längre resor, som till Månen och kanske till Mars. För kortare resor, till ISS t.ex., så har man istället lämnat över ansvaret till privata aktörer. Genom ett antal "tävlingar" så har man sållat ut två bolag, Boeing och SpaceX, som nu är i sluttampen utav utvecklingen av sina bemannade rymdfarkoster.
De två ligger så gott som jämsides i sin utveckling. Med färdiga produkter som enbart måste testas, demonstreras och godkännas så planerar båda aktörerna bemannade rymdfärder under 2020.

Under en testflygning utav Boeings så kallade Starliner i december förra året så missade de sitt mål. Kapseln skulle docka med ISS men problem uppstod när två klockor ombord hamnade ur synk. Utöver en utebliven dockning så gick dock flygningen bra och problemet med klockorna var lättåtgärdat.
Tidigare under året så utförde även SpaceX samma test, inklusive en lyckad dockning, med sin Dragon 2-kapsel. Däremot förlorade de sin kapsel senare under året då den exploderade under ett marktest utav räddningsraketerna, som tur var så hade de redan en andra kapsel färdig.
Oavsett vem som blir först så har båda företagen redan färdiga kontrakt med NASA och kommer att erbjuda bemannade uppskjutningar så fort de får sina farkoster godkända.

Spektakulära fyrverkerier när SpaceX återigen testar sina räddningsraketer

Klockan 16:30 idag, svensk tid, så lyfte bärraketen B1046.4 från marken för fjärde och sista gången. Cirka en och en halv minut efter att de 9 Merlin-motorerna tänts så bröts raketen isär i ett eldmoln, allt enligt plan. Till skillnad från tidigare tillfällen så var aldrig tanken att det skulle bli någon spektakulär landning för bärraketen denna gång. Dagens flygning var nämligen ämnad att testa räddningsraketerna på Dragon 2, samma raketer som tidigare exploderade.

Ungefär tio sekunder innan bärraketen gav vika så kopplade den lilla kapseln loss och startade sina Super Draco-motorer. Utan kapseln så tappade bärraketen sin aerodynamiska form och bröts isär av det massiva luftmotståndet men efter bara några sekunder så befann sig kapseln över en kilometer bort från bärraketen och var således på säkert avstånd vid explosionen. Efter en lyckad landning ute till havs så behöver farkosten nu bara fraktas i land för att kontrolleras så den inte skadats utav saltvattnet.

Trots att det hela gick precis som planerat så dröjde det inte mer än två minuter innan skräckrubikerna rullades ut hos The Independent. I artikeln påstår de felaktigt att explosionen var oplanerad.

Med ett lyckat test idag så återstår inte mycket för SpaceX inför nästa etapp och Musk räknade med att ett lyckat test innebär att de är redo för bemannade flygningar redan i mars. På presskonferensen efteråt så förtydligades det utav Musk att trots att SpaceX räknar med att vara redo inom 2 månader så kommer NASA att vilja göra fler säkerhetstester och den samlade bedömningen blir att första testflygningen blir någon gång under andra kvartalet utav 2020. Detta placerar dem tidsmässigt samtidigt som Boeing som siktar på mitten utav året.

Framtidens turism - i rymden?

Två av de astronauter som skall flyga med Dragon 2 på första rikiga uppdraget närvarade vid presskonferensen och de var mycket nöjda. Båda uttryckte sig positivt om det lyckade testet och var vid gott humör. Vid presskonferensen närvarande även NASA-chefen Jim Bridenstein. Bridenstein tillsammans med Musk tog emot frågor och bland annat blev vi försäkrade av Musk att även om bärraketen hade exploderat innan kapseln tagit sig till ett säkert avstånd så är den designad att överleva eldmolnet som uppstår.

NASA ser fram emot ett nära samarbete men samtidigt hoppas Bridenstein att de inte kommer vara ensamma kunder till SpaceX bemannade rymdfärder. Utöver deras samarbetspartners i ESA, Europas motsvarighet till NASA där bland andra Sverige ingår, så vill han även se att privata företag köper in sig i tjänsten, både i forskningssyfte och för nöje.
Rymdturism var något som lyftes upprepade gånger och redan förra året så gick NASA ut med att de vill öppna upp ISS för turister, kanske så tidigt som i år.

“We’re on the cusp of commercializing LEO, I wanna see large amount of capital flowing into activities that include humans in space and those activities could be industrialized biomedicine, advanced materials and people that want to go to space for tourism purposes. There is a future where space is commercialized.” – Jim Brindenstein, NASA-chef

Referenser:
  1. Foto: Greg Scott - https://twitter.com/GregScott_photo/status/1218951440691073026
  2. Video på testet - https://www.youtube.com/watch?v=mhrkdHshb3E

Se till att din kommentar inte bryter mot våra regler.