Hälsa | Onsdag 7 augusti 2019 | 2
 

Vad du ska göra om du är för hög på cannabis?

Att bli så hög att du får ångest och paranoia är utan tvekan en av det värsta känslorna - speciellt i sociala tillställningar. Det finns egentligen inget du kan göra för att bli "mindre hög", däremot finns en del tekniker för att enklare hantera situationen. Nedan följer en lista på knep och diverse överlevnadsstrategier.


1. Få inte panik

Detta tips är först av en anledning, det finns sällan visdom att hitta i panik och det är viktigt att komma ihåg. Panik ger upphov till mer panik. Användare utan tidigare erfarenhet kan ofta finna sig själva i tillstånd där deras tidigare föreställning av hur sägs cannabis sägs fungera och hur det faktiskt fungerar kolliderar, detta kan ge upphov till panik. Du har dock inget att oroa dig över. Andas djupt och påminn dig själv om att du allting bara är en upplevelse, en tillfällig sådan. Du kommer inte att fastna i detta tillstånd, även fast paniken vill få dig att tro det.


2. Drick och ta något att äta

Nästan alla som röker cannabis upplever fenomenet "cotton mouth", en slangterm som har att göra med den effekt cannabis har på salivutsöndringen. Många upplever sig "torra i munen". Se till att du har vätska nära till hands för att bekämpa fenomenet. Undvik att dricka alkohol då detta är vätskedrivande och får motsatt effekt.


3. Bevaka din tolerans

Med alkohol så är det inte alltid så lätt att hitta och hålla sig på en bra nivå, man överskattar sig själv och tvingas upprepa samma misstag flera gånger innan man korrigerar sitt beteende. Så är även fallet med cannabis, lär dig hitta en balans som fungerar för dig. Börja smått och och öka gradvis efter vad som känns bra för dig. Ha tålamod. Glöm inte att toleransen ökar efter längre perioder av konsumtion och att det därför är bra, både för dig och din plånbok att ta s.k "toleranspauser" där du helt slutar upp en period för att få tillbaka en rimlig balans.


4. Lägg dig ner och vila

Har du möjlighet att lägga dig ner och vila och andas lugn är detta en av det effektivaste sätten att hantera ett obehagligt tillstånd på cannabis. Andas genom näsan. Vissa får svårt att somna i ett sådant läge, du behöver inte somna, utan vilan i sig kan vara ett effektivt att hantera obehagskänslorna.


5. Ta en promenad

"Couchlock" - en slangterm inom cannabiskulturen som innebär att du har konsumerat lite för mycket THC än vad din tolerans tillåter, du sitter som klistrad i soffan, tankarna susar förbi och du är lika handlingskraftig som en broccoli. I ett sådant läge kan det vara hög tid för en promenad. Att byta miljö och syresätta hjärnan får blodet att cirkulera och har lättare att bryta tankeloopar.


6. Lukta eller knapra svartpeppar

Om du finner dig själv i ett läge av ångest och paranoida så finns en effektiv huskur nära till hands: svartpeppar. Många har denna otippade räddade i nöden i hemmet. Du kan antingen lukta på pepparn eller knapra på 3-4 korn. I en studie publicerad av Ethan Russo förklarar han hur både ämnet THC i cannabis och terpenoiderna i svartpepparn binder samman och har en lugnande effekt på hjärnan.



7. Håll dig sysselsatt

Distrahera dig genom att sysselsätta dig med något, lyssna på musik, kolla på en film, spela tv-spel, ring en kompis eller ät något gott. Detta är det tipset som det flesta att ta till hands när man tagit något bloss för mycket. Hjärnan är på ständig jakt efter stimulans, får den inte stimulans efter du har rökt några bloss kan tankarna ta sin egen väg, för vissa kan detta bli för mycket och då är det enklast att ta till något av ovanstånde tips på sysselsättning.


Referenser:
  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3165946/

Det finns inga kommentarer om Vad du ska göra om du är för hög på cannabis? än.
Bli den första att kommentera!

Se till att din kommentar inte bryter mot våra regler.